Suomalaisen showpainikulttuurin tila


 kuva:wwe.com

Maanantaina 10.9.2018 aamupäivän aikana putosi melkoinen uutispommi. WWE ilmoitti tulevansa Suomeen ja Helsinkiin toukokuussa 2019. Edellisen kerran maailman johtava showpainiorganisaatio vieraili Suomessa kesäkuussa 2009, ja silloinkin paikkana oli Helsingin jäähalli. Tapahtuma kärsi yleisökadosta johtuen pitkälti siitä, että samaan aikaan viereisellä Olympiastadionilla pelattiin jalkapallon MM-karsintaottelu Suomi – Venäjä. On sanomattakin selvää, että tämä vaikutti WWE:n yleisömäärään negatiivisesti. Paikalla oli ehkä 4000 fania, joka oli tietysti pettymys kaikille osapuolille. Tapahtuman jälkeen monilla oli fiilis, että tämä oli viimeinen kerta kun WWE:tä Suomessa nähtiin ja kymmenen vuoden ajan tuo pitikin paikkaansa. Onko nyt jokin ratkaisevasti muuttunut vai onko WWE:n pääkonttorilla vain leikitty Google Mapsilla ja umpimähkään valittu Euroopasta Helsinki vierailun kohteeksi? 

Yksi seikka, joka todennäköisesti vaikuttaa paljon WWE:n päätöksiin ovat WWE Networkin tilaukset. Ehkäpä on niin, että Suomessa on suhteellisesti arvioituna paljon Networkin tilaajia ja WWE haluaa tätä hyödyntää? Tätäkin on tietysti vaikeata todentaa, koska maakohtaisia tilastoja ei ole ainakaan helposti löydettävissä. 

On täysin mahdollista, että Helsinkiin ollaan päädytty pitkälti arpomalla, emmehän sitä voi tarkalleen tietää. Toisaalta on myös totta, että Suomessa showpainin ympärille kehittynyt alakulttuuri on varsin vireää. Pääasiassa tästä käy kiittäminen kotimaista painipromootiota Fight Club Finlandia (FCF) sekä vuonna 2015 perustettua faniyhteisöä Smarksidea. Suomi on pieni maa ja showpaini kuuluu alakulttuurien marginaaliin. Siihen peilattuna on suorastaan hämmästyttävää, vuodesta 2003 lähtien Suomessa on joka vuosi järjestetty useampia showpainitapahtumia. Tämän lisäksi on mainittava, että kehässä on nähty aidosti hyvätasoista showpainia ja lienee vain ajan kysymys kunnes näemme suomalaisen ottelijan myös WWE:n kehässä. 

Vuonna 2015 alkunsa saanut Smarkside yhteisö on myös paljon enemmän kuin nettisivu ja facebookin keskusteluryhmä. Monessa mielessä tämä projekti on onnistunut yli odotusten ja toiminta on myös yhteisöllistä. Smarksiden ydinjoukko on matkustellut ulkomailla katsomassa erilaisia showpainitapahtumia ja neljä kertaa vuodessa järjestettävät Smarkside- saunaillat ovat jo melkoisen hyvin tunnettu perinne. Marraskuussa järjestettävä seuraava saunailta on jo 16. lajiaan. Itse muistan vielä ne 00- vuosikymmenen ajat, jolloin painifanien ”miitistä” puhuttiin vuositolkulla, mutta koskaan mitään isompaa ei saatu aikaiseksi. Nykään tällaiset ovat itsestään selvyyksiä. Oma pieni alaviitteensä tässä Smarksiden tarinassa ovat itseni ja vaikkapa Jouni Hakkaraisen kaltaiset showpaini-entusiastit, jotka kuuluvat Smarkside- yhteisöön, mutta vielä tämän lisäksi vetävät pieniä showpainiin liittyviä sivuprojektejaan sosiaalisessa mediassa. 

Katson tätä asiaa syvältä kuplan sisältä, joten kovin objektiivinen tarkkailija en ole. Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että suomalaisen showpainikulttuurin ympärillä tapahtuu paljon ja toiminta on vireämpää ja dynaamisempaa kuin äkkiseltään saattaisi arvata. Tässä mielessä WWE:n päätöksen tulla Suomeen voi nähdä jonkinlaisena validaationa koko suomalaiselle showpainin alakulttuurille. Ei ole liioiteltua sanoa, että Suomessa eletään tällä hetkellä showpainin kulta-aikaa. Sopii vain toivoa, että toukokuussa Helsingin jäähalliin saadaan paikalle innostettua paljon myös ensikertalaisia, joka osaltaan lisäisi  kiinnostusta tätä hassua alakulttuuria kohtaan.



WWE:n oma uutinen Suomeen tulosta alla olevasta linkistä
https://www.wwe.com/worldwide/article/wwe-live-returns-to-helsinki-finland-may-2019

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

AEW:n ahdinko

John Cena - kaikkien aikojen showpainija

Cena ja milleniaalien sukupolvikokemus